Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
30.8.2007, Jan Vítek, aktualita
První Service Pack (SP1) pro nejnovější operační systém Microsoftu se blíží, a tak nastal čas na to, abychom se o něm také něco dozvěděli. Microsoft na svém Vista blogu zveřejnil rozsáhlý článek informující o vlastnostech tohoto balíku,...
Airwar (233) | 31.8.200710:36
s přechodem na Linux to není zase takovej problém, tchán ­(55 let­) chtěl domů počítač na psaní a pro serfování na Internet, takže tam dostal jako OS Ubuntu ­- sice měl z dřívějška základní zkušeností z Windows ale zvládl to naprostro v pohodě, teď už si v tom i upravuje fotky.

Naši měli doma taky počítač, taťka na práci ­(psaní technickejch zpráv ve Wordu­) a mamka na hry ­- takže tam vedle Windows dostali opět i Ubuntu ­- mamka v nich objevila Sudoku, k tomu jsem si ještě vytvořel účet v ICQ a naučil ji s tím pracovat a světe div se, zjistil jsem že do Windows chodí hrát jen Cezara ale všechno ostatní včetně netu a komunikace dělá z Linuxu.

Doma máme taky linux na běžnou komunikaci po netu ani mě a ani ženě to nedělá žádnej problém, jen já na práci mám Windows ­- prostě mnoho programů pod Linuxem neběží.
Odpovědět0  0
wrah (108) | 5.9.20075:40
Ale proč by to tchán nezvládl? Problém jsou mladí, do kterých ve škole povině narvou výuku Windows.. Jinak fakt je, že linux je vynikající například na práci s textem.. To kde by člověk hrabal ve wordu hodinu, stačí prostě uložit jako txt formát a aplikovat 2 vteřiny běžící skriptík..
Odpovědět0  0
feco | 30.8.200715:39
Viste SP nepomoze, tento moloch si bude musiet pockat na HW ktory o utiahne a zatial, pevne verim, desktopove prostredia ovladne Linux v akejkolvek podobe.
Odpovědět0  0
DrZelenka (61) | 30.8.200716:54
Bohuzel, ale linux destkopy neovladne dokud budou oem vyrobci vsude rvat win. Linux je dobrej pro lidi co s nim umej ,ale pro obyc. lidi jsou vhodnejsi win a vetsina aplikaci je taky delana pro win.
Odpovědět0  0
Zdeněk Havel (45) | 30.8.200719:46
No, dokud se neobjeví nějaká opravdu konkurenceschopná a bezproblémová distribuce, tak nevím nevím. Většina lidí se Linuxu prostě bojí a kdo nemá čas nějak hlouběji zkoumat jak a co v něm funguje, zůstane prostě u Widlí v jakékoli podobě. Ty jsou od verze XP už poměrně blbuvzdorné. Prostě stádečko, které je rádo, že má poslední a ­"nejlepší, nejbezpečnější, nejhezčí­" verzi OS, který sice sežere většinu systémových prostředků ale poběží na něm hry a každej soft co si budou chtít vyzkoušet ­(obé zatím o Vistách úplně neplatí­), nikdo asi nedonutí přejít na ­"tučňáka­". Zvláště když se děti ve škole učí na čem? Ano, na Widlích a MS Office, co vidí u tatínka v práci? Zase Windle! V jakém elektronickém formátu mají odevzdávat učitelům práce? V *.doc! Prostě tak jednoduché to Linux mít nebude :­-­( Ale uznávám, že šanci, kterou mu Vista poskytla, by měla linuxová komunita pořádně využít. Už jenom proto, že Linux umí být v současné době hezčí, rychlejší a méňe systémově náročný než Vista.
Odpovědět0  0
DrZelenka (61) | 30.8.200720:18
Nejvetsi brzdou je to, ze hodne lidi ani nevi o tom, ze win sou jen software­-hodne lidi co znam si myslej ze win sou soucasti PC a to ze by se daly vymenit nechapou :­-­( ­(ja osobne mam win protoze sem linej se ucit s linuxem,stacej me a zbytek rodiny by s linuxem stejne neumel)
Odpovědět0  0
Zdeněk Havel (45) | 30.8.200721:00
Tak to máte recht, ikdyž obecná počítačová gramotnost jde stále kupředu. Osobně bohuji s Widlousy i Linuxem ­(v Linuxu jako samouk a dá se říct pokročilejší uživatel­) a musím říct, že v Linuxu mi sem tam něco skřípe, ale nakonec to vždy nějak jde. Jinak mám zajímavou zkušenost, že když osobu počítačově negramotnou posadíte před Linux nebo před Windows, vyjde to nastejno. Co se potřebuje naučit se naučí a na jakém systému jede je jí jedno :­-)
Odpovědět0  0
DrZelenka (61) | 30.8.200722:20
:­-­) matce staci kdyz ji ukazu ikonu internetovyho prohlizece a ucetnictvi aby mohla pracovat a to ji bohate staci­-nedejboze kdyz ji to ukaze nejakou hlasku kterou nezna,nebo se neco zmeni :­-P
Odpovědět0  0
Zdeněk Havel (45) | 30.8.200722:46
:­-­) tak nějak to funguje i u nás doma... u některých spolupracovníků a spolupracovnic i v práci :­-D
Odpovědět0  0
gro_ | 31.8.20078:53
Sem tam testuju nový distribuce a vysloveně mi vadí že linux ­(obecně­) je na mým strojku 2GHz+ s 128MB atinou slow jaxsviňa, vůbec mě nazajímá čím to je, prostě to tak je, nemíním se s tím mazat, pro mě je linux křáp, bastl, hotové vyřízené.

A nějaké učení ? učit by se měli především programátoři linuxu aby znali obecně používaná paradigmata ovládání systému a designu aplikací a nepoužívali v první řadě postupy dávno překonané z minulého tisíciletí.
Odpovědět0  0
Zdeněk Havel (45) | 31.8.200712:41
No, tak na mym D700, 512MB RAM, 64MB R8500 Linux běhá jak radioaktivní rybička :­-­) ale asi to bude tím jak si to kdo nastaví, co?
Odpovědět0  0
gro_ | 1.9.200711:37
A o tom přesně mluvím níže, je to jako si koupit TV která nemá automatické ladění PLL, ukazuje šílený obraz a podle toho jak si to kdo ručně poladí bude ho mít ostrý nebo i dokonce barevný. Linux je křáp, potvrzeno.
Odpovědět0  0
NOXxx | 1.9.200711:08
Kamosko, nebude to tym, ze na tych 128MB bezis pod KDE alebo Gnome. Celkom isto iste. Skus si len tak pre srandu stiahnut a iba nachvilu nabootovat Xubuntu, ktore pouziva odlahceny X desktop XFCE.
Odpovědět0  0
gro_ | 1.9.200711:40
Těch 128 MB má ta atina, systémové RAM je 1024MB, to by na plynulá okýnka ­(bez dalšího zatížení­) mohlo stačit ne ?
Odpovědět0  0
NOXxx | 1.9.200712:27
Jaj tak sorry, rychlo som cital. Tak ale je samotnou ATI potvrdene, ze fglrx drivery pre linux maju asi 50% vykon oproti Win driverom.

No ale to minebrani si s tymi drivermi zahrat Quake4 v 1024x768, low detaily na Mobile Radeon 9600­/64MB.

Vykon svojej Atiny najlepsie otestujes, ze si spustis LinuxGamersDVD a vyskusas ako ti pojdu hry v Linuxe. Je to potimalizovane LiveDVD na baze Archu a obsahuje ten fglrx driver, staci nabootovat. Takto lahko uvidis aky vykon bude mat tvoja grafika. Na tom DVD su hry co cez OpenGL pouzivaju aj Shadery 3 ­(Nexuiz, Sauerbraten­).
Odpovědět0  0
Jakub Podhorský | 30.8.200723:03
>nemá čas nějak hlouběji zkoumat jak a co v něm funguje
to je podle mě jeden z hlavní problémů...lidi nemají čas si s tím hrát­(stojí je to peníze­) i když v poslední době se snaží být desktopový distra blbuvzdorný pořád to není ono

windowsy jsou prostě pro masy a takhle to bude ještě dlouho

já osobně používám taky win a nemůžu si stěžovat...co potřebuju tam mám to že mi to vezme víc prostředků než linux je mi ­"u míštěčka na kterým sedím­" hlavní je aby všechno fungovalo jak má a plynule což XPčka a Visty na mainstreamu splňují naprosto v pohodě...ke všemu nemám problém si na win zahrát jakoukoliv hru což na linuxu je jaksi problém­(nejsem vášnivý hráč jen občasný ale rád se odreaguju­)

>Zvláště když se děti ve škole učí na čem? Ano, na Widlích
na střední jsme měli MacOS...ten systém už v životě nechci vidět

ještě k tý škole dodám že dokud se nezačne ve státní správě používat OSS­(linux­) tak se nebude ani vyskytovat na školách a do tý doby se nerozšíří ani tolik v ostatních sektorech

>Už jenom proto, že Linux umí být v současné době hezčí, rychlejší a méňe systémově náročný než Vista
hezčí? podle čeho posuzujete krásu? podle toho že můžete virtuální desktopy mít na krychli? osobně mi přijde vzhled vist tak akorát a přitom je pořád krásnej a příjemnej krom toho vzhled si může upravit každej

btw: asi vypadám jako velkej zastánce winů ale prostě windows mi poskytuje všechno pro rychlou práci s PC a nemusím u toho řešit téměř žádný ­"potíže­" i když taky jich několik dokážu najít ale rozhodně jich je pro mě míň­(nebo spíš míň náročných na­) než v linuxu
Odpovědět0  0
gro_ | 31.8.20078:44
Většina lidí NEMÁ VŮBEC DŮVOD někam PŘECHÁZET a přidělávat si problémy. Ideologické věci je nezajímají potřebují jen používat počítač.
Většina lidí se linuxu nebojí to je kec, prostě na něj jednoduše sere, mám to ověřeno v reálu.

PS: Normální je se nezajímat o to co jak vevnitř funguje, většinu lidí taky nezajímá co dělají jednotlivé obvody uvnitř TV nebo PC a je to tak dobře, nemají co se v tom co vrtat, když nějaký výrobek ­(systém­) toto vrtání pro základní funkčnost vyžaduje JE TO KŘÁP.
Odpovědět0  0
DrZelenka (61) | 31.8.200710:15
Souhlasim s tim ,ze vetsine lidi win staci, ale linux rozhodne krap neni­-pokud s nim clovek opravdu umi ­(coz vy ucite ne­) tak si ho diky tomu vrtani muze upravit tak ,ze beha mnohem lepe nez win.­(ale musi s nim umet)
Odpovědět0  0
Jakub Podhorský | 31.8.200710:28
ano ale to musí mít na to vrtání čas a většina lidi co já znám ho prostě nemají ti chtějí jen OS nainstalovat a pracovat...to je to co se od OS očekává a co win splňuje téměř na jedničku
Odpovědět0  0
DrZelenka (61) | 31.8.200712:04
Jak ste napsal­-vetsina, takze linux ma sve opodstatneni. Ale ja sem hlavne reagoval na to ,ze linux je udajne krap­(coz ani zdaleka neni­). To ze drtiva vetsina lidi pouziva win nepopiram a nerikam ze linux je lepsi nez win­-kazdej pouziva to co je pro nej lepsi.
Odpovědět0  0
Zdeněk Havel (45) | 31.8.200712:53
Můžu jen souhlasit ­- ale třeba Vista to splňuje tak maximálně na 2+ :­-­) v čemž si příliš nezadá s leckterýma distribucema tučňáka.
Odpovědět0  0
gro_ | 1.9.200711:34
Na tom že je linux křáp si trvám, je to pravda, ovšem já mluvím o uživatelském hledisku, ohraný příklad s autem, chci autem jezdit, ne koumat jak dosáhnout toho aby mi jelo 100km­/h a ne jen 50km­/h ­(3D acc­), ano linux je možná po ­"vytunění­" závodní auto který když se ­"pošteluje­" a vymění se mu motor z továrního ­(zákl. distr­) na nějaký velkooběmový osmiválec ­(jiné ovladače, jiné programy, jiné všechno­) bude trhat asfalt, v tomto ohledu křáp není, ale pro koho tohle je ?.

Proč není žádné distro který by bylo už vytuněný ? závodní auto už se dá sehnat taky jako hotové.
Proč si každý nejdřím musí sehnat linuxového trabanta, rozřezat ho flexou a tunit a tunit ?
Odpovědět0  0
NOXxx | 1.9.200712:39
Hej take distro sa nedavno objavilo. Tiez vo forme LiveDVD s moznostou instalacie. Ma nVidia aj ATI driver uz z vyroby, takze hned sa grafika rozbeha v 3D. Dalej obsahuje kodeky pre video a mp3, ma flash plugin aj javu, takze z prilozeneho Firefoxu mozes ist na YouTube alebo iny flash kontent + kopec dalsich aplikacii a krasneho vytuneneho vzhladu. Je to Mint 3.0 KDE editition.

Najlepsie je, ze je kompatibilny s Ubuntackymi repozitarmy, ktore su hned aj nastavene.

Vyskusaj aj ostatni, skuste si ten 1GB stiahnut ­(http:­/­/linuxmint.com­/download.html­) a iba nabootovat ­(samozrejme je pri bootovani najlepsie mat LAN adapter zapojeny do DHPC routra, aby siel hned internet.
Odpovědět0  0
Čobolák | 31.8.20078:22
Co to kecáš za bláboly? Jakékoliv dnes kupované PC s 1GB RAM utáhne libovolnou edici Windows Vista.
A s Linuxovym FUDem jdi do prodloužených zad. Toto je diskuze o Windows ty blbečku.
Odpovědět0  0
DrZelenka (61) | 31.8.200710:12
Visty ti to sice utahne, ale cista instalace zabere 700MB RAM a tech 300MB co zbyde­(aspon me­) nestaci! Nekde sem videl testy Visty vs. XP a visty zraly prumerne o 500MB RAM vic. Ja osobne sem visty zkousel na Athlonu 3000+@2,3Ghz ,1GB RAM ­(dualchannel­) ,GF7600GT a pravdepodobne kvuli ty ram me klesly FPS ve hrach az o 25%!!!
Odpovědět0  0
Leviatan3 (4) | 31.8.200721:13
Vypni si aero jen na tu chvíly co hraješ a jedeš pohodoš jednoduchoš. Návod _ pravé myšítko­->Přispůsobit­->Motiv­->a tam vybrat ­"klasické nastavení­" pak to zas vrátíš na ­"win vista­". Ramky se uvolní a ty paříš pohoda.
Odpovědět0  0
Putin | 1.9.20079:27
Zajímavé jak většina lidí prezentuje jednu z největších výhod Vist jako zápor. Visty mají mnohem lepší správu paměti něž XPčka a umí narozdíl od nich skutečně RAMku používat. RAM je v počítači od toho, aby byla co nejvíce zaplněna a PC nemuselo swapovat na HDD. To je důvod proč jsou Visty napříkalad v spouštění aplikací mnohem rychlejší než XPčka. Samozřejmě že při spuštění náročné aplikace ­(např. hra­) Visty paměť zase uvolní.
Někdy se až divím jaké bláboly o Vistách na netu kolují. Lidé o nich evidentně nic neví a protože nesmáší MS, tak jen papouškují a šíří nesmyslné informace. To myslím obecně, ne konkretně tebe.
Odpovědět0  0
NOXxx | 1.9.200712:46
Vista vsak obsahuje nenazrate DRM jadro s dvojnasobnymi narokmi ako XP a stvor az osem nasobnymi ako Linux.

Aj jej graficky susbsytem je nenazrany. S klasickym vzhladom w2k zaberaju 2x viac ramky ako WinXP. To je proste fakt a za toto MS nemam rad, ze kasle na optimalizaciu a dohodne sa s vyrobcami HW, ze tie nove Windowsi podporia predaj vykonneho HW. Bleh je to tak.
Odpovědět0  0
Bush_ml | 1.9.200716:23
Můžeš dát odkaz na věrohodný článek kde Windows zabírají až 8x více paměti než Linux? Považuji za samozřejmost, že nepůjde o Linux očesaný na kost, nýbrž s podobnou funkcionalitou jako Windows. Svého času jsem viděl test ­(nemohu to už najít­), kde Windows zabírali asi o 20% více paměti než Linux, ale měli o 30% nižší zátež CPU.
Odpovědět0  0
Sidi_ | 1.9.200720:17
Sice uz nevim kde to bylo ,ale byl test jestli staci 2GB RAM na win­-visty zraly i pres 2,5GB a XPa NIKDY nesly pres 2GB! Testovano bylo v ruznych hrach.
Odpovědět0  0
Jakub Podhorský | 2.9.200721:26
eh DRM jádro? máte asi namysli NT že? DRM je pouze součástí systému a je spuště no vyžádání premium obsahu a ne permanentně...navíc podobné ochrany už dávno obsahovaly i XPčka a nikomu to nevadilo
Odpovědět0  0
carli226 | 3.9.200712:47
sorry ze se vam do toho micham,ale pouzivam legal visty ultimate na prumernem stroji a s 2gb ram a jse v poho.Navic pri dnesnich cenach pameti je to uz pomalu standart ­- takze mit malo ram je ta zakladni chyba pro kazdeh kdo je chce smysluplne pouzivat.Navic proc je asi linux zadara ­- no dokud ho vsichni neodladi aby byl lepsi nez wokna a pak se ho nekdo chopi a treba i zacne normal prodavat ­- to ze vsichni kdo linux pouzivaj jsou vlastne beta testeri vas nenapadlo? Porad je to jen byznys.
Odpovědět0  0
Pif (94) | 31.8.200710:35
Citajte obcas po sebe, co pisete. ­"Nove PC s 1GB ram utiahne Visty­". Vista je len OS, robi toho sice dost, ale nekupujem PC aby mi tam bezal OS ale aplikacie. Tymto nechce chvalit ani linux ani winxp, len sa naozaj zamyslite aky vykon maju dnesne pocitace a ze to staci na beh niecoho takeho samozrejmeho ako je OS je vtipne ;­-)
Odpovědět0  0
Zdeněk Havel (45) | 31.8.200712:51
Čoboláku, Čoboláku! To neděláš dobře, když tady tvrdíš, že 1GB stačí na jakoukoli Vista edition. Respektive ze sebe děláš tak trochu mentálně zaostalého jedince, no prostě blbečka. Z vlastní zkušenost ­(a věř mi, že s OS Microsoft přicházím do styku dnes a denně­) mohu potvrdit, že pro alespoň trochu normální práci ­(samozřejmostí je vypnutý Aero a podobný <|>) musí mít dnešní PC aspoň 1.5GB RAM ­(nejen Sempron nebo Celeron, platí to i u Athlonů a C2D­), to se to pak chová asi jako XP Pro s více než 512MB. A nebo si fakt myslíš, že Ti ke štěstí jen stačí se dívat na naběhlej OS a nějaký ty ­"fjůčurinky­" s hodinama v pravo na ploše??
Odpovědět0  0
Leviatan3 (4) | 31.8.200721:21
Blbost unoGB Ramos a běží to i s Aerem. Pohodově a hry na tom hraju taky. Na náročný hry potřebuješ vypnout AERO ale to je operace na 10sekund možná i to je moc. Asi moc zkušeností nemáš protože než sem dodal dalších 512MB ram tak to běhalo i na 512MB a vcelku to šlo. Na Linuxech bych si LOTRO zahrál až za sto let kdy někomu dojde že i uživatel linuxů by si taky celkem zapařil.
Odpovědět0  0
DrZelenka (61) | 31.8.200722:00
Me to taky bezelo...v Enemy territory ­(neni to narocna hra­) klesly FPS o 25%!! Vratil sem se k XP a na visty kaslu.
Odpovědět0  0
Zdeněk Havel (45) | 1.9.20078:29
V tom případě smekám klobouk a uznávám, že mé zkušenosti dosahují maximálně 5cm oproti Tvým 10km. Ale 512MB a ­"Vista v celku šlo??? Budu si hrát trochu na Tomáše: ­"Dokud neuvidím, neuvěřím­". A nebo že bys to přehnal s čmoudovou trávou? P.S. jak se vypíná Aero a ty další <|> fakt netuším, ono to opravdu jde? :­-D Fakt jsem se po ránu pobavil a uznávám, že jsem zřejmě opravdu kreténi, když do kompů s vystama dáváme ­(úplně zbytečně­) i víc ramky než 1GB a naši technici jsou banda neschopných diletantů, zvláště ten co mu kvůli hrám Vista nesmějí do baráku. Poradím mu, ať Ti sem napíše dotaz, jak že se to dělá, aby se pod Vista dalo hrát jak pod XP. Neodpustím si malé rýpnutí na konec ­- www.cedega.org
Odpovědět0  0
Leviatan3 (4) | 1.9.200711:15
Momentík s názorem že na vistu je potřeba víc než 1GB ram naprosto souhlasím. Ale věř mi že to beží i na Athlon 64 3000+, 512MB Kingston, a Radeon 1600XT. Jinak vistu běžně používám na Intel core2 7100, 8600M GT a 2GB Ram tam je to nádhera. A mimochodem hulení mi nic neříká radši si zapřim LOTRO.
Odpovědět0  0
Zdeněk Havel (45) | 1.9.200712:14
Tak jsem rád, že jsme si to vyjasnili :­-­) osobně jsem viděl Vista ­(naštěstí jen Home Basic­) na NTB jedné nejmenované značky ­(Cel­-M, VIA chipset, 512MB RAM ­- 64MB pro VGA a nešlo to nikam změnit­) a nepřál bych to nikomu :­-­)­) Pravda, 1GB a VISTA funguje, na lezení na net nebo psaní v nějakym texťáku to stačí, ale to je tak vše. Víc puštěných aplikací a pár okýnek prohlížeče a kdepak je ta deklarovaná lepší správa RAMky ­- narážím na příspěvek kolegy Putina? Tohle tady vážení posloucháme už od éry ­"98­" :­-­) ale vždycky to tu ramku sice líp spravuje, ale taky ji to pro tu správu víc potřebuje. Vista jednou bude určitě dobrý systém, má ale prostě svý HW nároky ­- marná diskuze. Na XPéčka jsme taky ze začátku koukali všichni jak telata na nový vrata ­- Cože, ono tomu nestačí 128MB* RAM? A na hry že je lepší mít víc jak 256MB?? ­- Vždyť je to úsměvný, nad jakejma malichernostma tady diskutujeme... *prosím nechytat za slovo, vím, že XP naběhnou i na 64MB ale je to pak peklo na zemi ;­-)
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.